Euronics Google-annonsering

Euronics Norge er en del av Euronics LTD som representerer Europas største innkjøps gruppering. I Norge er Euronics representert gjennom ca. 65 små og mellomstore butikker fra Båtsfjord i nord til Mandal i sør. For dem ønsket Euronics å drive søkemotorannonsering (SEM) gjennom Google Adwords. Utfordringen var å drive kunder fra nett til sin nærmeste fysiske butikk.

Kunde
Euronics Norge

Leveranser
Google Adwords søkeannonsering, Google Adwords Display, lokale landingssider på nett, geolokasjon

Link
http://butikker.euronics.no/

Målet

Å markedsføre konkrete, felles kampanjeprodukter på nett, men sende kunden til sin lokale Euronicsbutikk for å handle.

Løsningen

Gjennom Google satte vi opp kompleks geolokasjon for hver eneste Euronicsbutikk og knyttet dette opp til en Google Adwords konto. Så opprettet vi kampanjesider der Google kart og butikkens adresse, telefonnummer og åpningstider spilte en sentral rolle. Slik ble veien kort fra produkt til nærmeste butikk på nett. Siden var selvsagt mobiltilpasset. Til slutt koblet vi alt sammen sammen, slik at kunden som søkte kampanjeproduktene i Google fikk opp annonser tilpasset hvor han var og ble sendt videre til kampanjelandingssiden til sin lokale butikk.

I tillegg fikk hver butikk sin egen brandkampanje for synlighet innenfor sin kategori i sitt marked, koblet direkte til lokalbutikkens tilpassede infoside.
Det samme ble etterhvert gjort for bannere i Displaynettverket i en romjulskampanje.

Resultatet

  • Google AdWords søk: Topp tre plassering for annonsene på svært konkurranseutsatte elektronikkbegreper i butikkenes egne markeder. Klikkpris var på under fire kroner i snitt over tre kampanjer.
  • Display: Pris pr besøk til kampanjesidene var 1/7 av det den var for bannerkampanje i lokalavis som gikk samtidig.
  • Begge: Posisjonering i lokalmarkedet for den enkelte butikk som de svært få av dem kunne oppnådd alene.